راهنمای سیستم گلستان

راهنمای درخواست غیر حضوری کارآموزی / کارورزی در سیستم گلستان(برای دانشجویان مقطع کارشناسی)

۲۴ تیر ۱۴۰۲ | ۱۸:۲۳ کد : ۱۵۵۲ راهنماهای سیستم گلستان
تعداد بازدید:۱۷۴۷
راهنمای درخواست غیر حضوری کارآموزی / کارورزی در سیستم گلستان(برای دانشجویان مقطع کارشناسی)

راهنمای درخواست غیر حضوری کارآموزی / کارورزی در سیستم گلستان(برای دانشجویان مقطع کارشناسی)

قابل توجه کلیه دانشجویان کارشناسی، جهت درخواست کارآموزی ( از طریق پیشخوان خدمت ) طبق راهنمای زیر عمل نمایید. دانشجویانی که بدهی شهریه دارند باید قبل از درخواست، بدهی خود را از سامانه گلستان-شهریه-پرداخت های الکترونیکی دانشجو- تسویه نمایند.

دانشجویان باید تا قبل از انتخاب واحد ترم بعد، کلیه مراحل کارآموزی (ثبت درخواست، دریافت معرفی نامه اولیه، تحویل آن به دانشگاه (از طریق آپلود در مراحل پیشخوان)، معرفی نامه نهایی) را انجام داده باشند.

ضمنا دانشجویانی که قصد دارند در تابستان فقط کارآموزی (بدون انتخاب درس دیگری) اخذ نمایند، لازم نیست در انتخاب واحد شرکت کنند.

استاد کارآموزی/ کارورزی : هردانشجو، کارآموزی/ کارورزی خود را زیر نظر یک عضو هیات علمی تمام وقت یا نیمه وقت گروه آموزشی مربوطه در دانشگاه تحت عنوان استاد کارآموزی/ کارورزی انجام میدهد که مسئولیت راهنمایی کارآموز ، نظارت بر کیفیت آموزشی دوره کارآموزی/ کارورزی و ارسال نمره به آموزش دانشکده را بر عهده دارد.
سرپرست کارآموزی/ کارورزی : هر دانشجو ،کارآموزی/ کارورزی خود را زیر نظر مستقیم و مستمر یک سرپرست تعیین شده ازسوی محل کارآموزی/ کارورزی میگذارند که به آن فرد، سرپرست کارآموزی/ کارورزی اطلاق میشود.

محل کارآموزی/ کارورزی : منظور از محل کارآموزی/ کارورزی هر نوع مؤسسه دولتی و غیردولتی، مرکز فنی، تولیدی، اقتصادی، خدماتی،ستادی، پژوهشی، طراحی ومشاورهای وغیره میباشد که واجد شرایط مندرج در این شیوه نامه بوده و به عنوان مکان کارآموزی/ کارورزی دانشجو تعیین گردیده است.
کارآموزی/ کارورزی : منظور ازکارآموزی/ کارورزی ، دورهای است که طی آن دانشجویان رشتههای خاص که در سرفصل مصوب رشته تحصیلی آنها این درس به عنوان واحد درسی ذکر شده، دورههای آموزشی و ساعات کاری مشخصی را در مراکز صنعتی، پژوهشی، خدماتی، و یا سایر مراکز مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و واجد شرایط، دورههای عملی را میگذرانند تا با استفاده ز آموختههای علمی و فنی، ضمن بالا بردن توان علمی و اجرایی خود در رشته مربوطه با نحوه رفع نیازهای اساسی و ضروری صنعت و جامعه آشنا گردند. اهم اهداف این دوره عبارتند از:

  • الف) استفاده ازآموختههای علمی و فنی
  • ب) افزایش توان علمی و اجرایی در رشته مربوطه
  • ج) آشنایی و تاثیرگذاری متقابل آموزههای تئوری و عملی برای رفع نیازهای جامعه

 

شرایط اخذ واحد کارآموزی توسط دانشجویان

  1. دانشجویان موظفند درس کارآموزی خود را طبق برنامه آموزشی رشته تحصیلی و تقویم آموزشی دانشگاه در زمان انتخاب واحد اخذ نمایند تا برای فراغت از تحصیل آنها مشکلی پیش نیاید.
  2. دریافت معرفی نامه کارآموزی پیش از زمان انتخاب واحد خواهد بود. پس از تایید نهایی محل کارآموزی امکان انتخاب واحد برای دانشجو وجود خواهد داشت.
  3. پیش از زمان انتخاب واحد محدودیت زمانی برای دریافت معرفی نامه وجود ندارد و دانشجویان می توانند هر زمان برای دریافت معرفی نامه اقدام نمایند.
  4. دانشجویان پس از پایان دوره کارآموزی در محل مورد نظر، بایستی ضمن دریافت فایل نحوه ارائه گزارش و فرم ارزشیابی کارآموزی خود، نسبت به بارگذاری فرم ارزشیابی و نامه تایید خاتمه دوره کارآموزی در سامانه آموزشی گلستان و ارائه اصل آن به دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه پس از اتمام دوره مذکور اقدام نمایند. رعایت نکات قید شده در فایل نحوه گزارش کارآموزی توسط تمامی دانشجویان الزامی است.
  5. همچنین دانشجو موظف است نسبت به ارائه گزارش کارآموزشی به استاد درس از طریق ایمیل اقدام نماید. رعایت نکات قید شده در فایل نحوه گزارش کارآموزی توسط تمامی دانشجویان الزامی است 
  6. دانشجویان کارآموز لازم است پس از صدور معرفی به محل کارآموزی مراجعه و مراحل تثبیت کارآموزی خود را به انجام رسانند. مسئولیت عدم مراجعه و پذیرفته نشدن توسط واحد صنعتی (محل کارآموزی) به عهده دانشجو می باشد و در این صورت ثبت نام مجددی در همان ترم صورت نخواهد گرفت.
  7. پس از صدور معرفی نامه کارآموزی تغییر و اصلاح کارآموزی امکان پذیر نیست. لذا لازم است که کارآموز قبلا تحقیقات و دقت کافی را در این خصوص انجام داده باشد تا در آینده با مشکلی مواجه نگردد. هماهنگی و کسب موافقت اولیه و اصولی از مدیر یا سرپرست کارآموزی الزامی می باشد.
  8. از زمان کارآموزی دانشجو موظف است به طور مستمر با استاد کارآموزی خود در ارتباط باشد در غیر این صورت با نظر استاد کارآموزی، کارآموزی مورد قبول نخواهد بود.
  9. بعد از پایان دوره کارآموزی دانشجو باید گزارشی دقیق مطابق برنامه به استاد راهنما ارائه نماید. تدوین گزارش کارآموزی بر اساس قالب پیشنهادی گزارش کارآموزی تحت نظارت استاد کارآموزی می باشد.
  10. دانشجو باید طوری برنامه ریزی نماید که کارآموزی و گزارش آن، حداکثر تا پایان مهلت مقرر خاتمه یابد و در صورت عدم خاتمه کارآموزی مطابق آیین نامه آموزشی به عنوان درس ناتمام تلقی می گردد و می بایست برابر دستورالعمل های مربوطه عمل گردد.
  11. در صورتی که دانشجو در نیمسال آخر قرار داشته باشد می بایست حداکثر گزارش خود را جهت کسب نمره قطعی تا زمان مقرر شده به استاد راهنما و گروه آموزشی ارائه دهد و در صورت عدم ارائه طبق آیین نامه آموزشی دانشگاه با آن رفتار خواهد شد.
  12. دانشجو موظف است پس از پایان دوره و اخذ نمره از طرف سرپرست کارآموزی و استاد راهنما جهت مشاهده نمره قطعی به سامانه جامع آموزشی دانشگاه مراجعه نمایند.

مراحل اخذ معرفی نامه کارآموزی و اخذ واحد درس
دانشجویان موظفند درخواست اولیه کارآموزی خود را، در سامانه گلستان مطابق راهنمای انجام مراحل ثبت در سامانه گلستان به نام شرکت مورد نظر درخواست نمایند و پس از اخذ تائیدیه های مورد نیاز، می توانند بدون مراجعه حضوری و با مراجعه به پیشخوان خدمت نسبت به دریافت معرفی نامه موقت کارآموزی خود مطابق راهنمای انجام مراحل ثبت درخواست کارآموزی در سامانه گلستان اقدام نمایند. هر دانشجو طبق تنظیمات سامانه حداکثر مجاز به ثبت ۴درخواست کارآموزی برای سه محل میباشد که در نهایت یکی از سه محل کارآموزی مورد نظر را میتوانند نهایی و قطعی نمایند.
نکته: دانشجویان مهمان (مبنا و عادی) بر اساس قوانین آموزشی نمی توانند درس کارآموزی را در این دانشگاه اخذ نمایند و ففط دانشجویان مهمان دائم پس از مراجعه به اداره خدمات آموزشی/آموزش کل می توانند کارآموزی را در تابستان اخذ نمایند.
توجه: قبل از شروع فرایند درخواست کارآموزی لازم است اطلاعات محل کارآموزی مورد نظر شامل: نام کامل، آدرس و شماره تماس آن را در اختیار داشته باشید.

 

مشاهده فرآیند و چگونگی اخذ درس کارآموزی / کارورزی در سیستم گلستان به همراه مراحل اجرایی آن:

 

دانشجویان گرامی برای ثبت درخواست کارآموزی، پس از ورود به سامانه جامع آموزش باید به "پیشخوان خدمت" مراجعه کرده و گزینه درخواست کارآموزی را انتخاب و سپس گزینه درخواست جدید را کلیک نمایید. همچنین می توانید با وارد نمودن پردازش شماره ۲۳۸۴۰ به صفحه ثبت درخواست کارآموزی وارد شوید.

پس از انتخاب گزینه "درخواست جدید" فرم درخواست کارآموزی نمایش داده خواهد شد.
 

مراجعه به پیشخوان و ارایه درخواست جدید

تنظیم نام درس ، محل پیشنهادی کارآموزی و استاد درس:

مطابق تصویر:

  1. بدون تغییر ترم ثبت درخواست کارآموزی، بایستی با کلیک بر روی علامت  ؟  ، درس کارآموزی مورد نظر خود را انتخاب نمایند.
  2. سپس مطابق تصویر با تایپ نمودن قسمتی از نام محل کارآموزی مورد نظر خود و کلیک بر روی علامت  ؟  ، از پنجره باز شده، محل کارآموزی خود را انتخاب نمائید و یا در صورت عدم وجود محل کارآموزی مورد نظر، مطابق تصویر می توانند نام محل کارآموزی خود را به صورت دستی تایپ و ثبت نمائید. همچنین نیاز به ثبت گزینه پست  سازمانی گیرنده نامه وجود ندارد.
  3. سپس مطابق تصویر با تایپ نمودن قسمتی از نام شهر محل کارآموزی مورد نظر خود و کلیک بر روی علامت  ؟  ، از پنجره باز شده، نام شهر محل کارآموزی خود را انتخاب و در صورت نبودن نام شهر محل کارآموزی می توان نام شهر محل کارآموزی خود را به صورت دستی در بخش اول آدرس کارآموزی تایپ نمایید. همچنین قسمت های بخش اول، دوم و سوم آدرس (شهر، خیابان، کوچه) و اطلاعات تماس و کدپستی محل کارآموزی خود ر ا تکمیل نمائید. (پر کردن این فیلدها الزامی است).
  4. سپس مطابق تصویر در صورت اطمینان از اطلاعات ثبت شده کارآموزی خود، پاسخ سوال “از پذیرش خود به عنوان کارآموز در محل فوق اطمینان دارید؟” را بر روی "خیر" تنظیم نمائید. سپس با کلیک بر روی دکمه بررسی تغییرات و در صورتی که خطایی مشاهده نگردید، بر روی دکمه ایجاد کلیک نمایید. لازم به ذکر است مشاهده پیغام سبز رنگ جستجو با موفقیت انجام شد در پائین صفحه نشان دهنده ثبت صحیح درخواست کارآموزی توسط دانشجو می باشد.
  5. تاریخ تقریبی شروع و پایان کارآموزی در فیلدهای مربوطه وارد گردد. لازم به ذکر است تاریخ شروع و پایان کارآموزی در در مراحل بعد قابل تغییر می باشند.

با کلیک بر روی بازگشت در پایین و سمت چپ صفحه به محیط پیشخوان خدمت باز گردید
 

در نهایت تایید و ارسال به کارشناس گروه و مدیر گروه

 

  • در صورت تائید مدیر گروه آموزشی درخواست جهت صدور معرفی نامه به دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه ارسال می گردد.
  • با تائید کارشناس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه معرفی نامه اولیه کارآموزی امضا شده توسط مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه و ممهور به مهر معاونت آموزشی دانشگاه، برای دانشجو قابل پرینت خواهد بود.
  • در مرحله بعد دانشجویان می توانند با کلیک بر روی آیکون مشاهده گزارش، نسبت به اخذ و پرینت معرفی نامه اولیه کارآموزی خود جهت ارائه به شرکت کارآموزی مورد نظر خود اقدام نمایند.
     
  • مرحله بسیار مهم
    دانشجویان پس از اطمینان از محل کارآموزی خود، به اخذ معرفی نامه نهایی، بایستی نسبت به بارگذاری و ارسال تصویر نامه تائیده نهایی صنعت (مهر، امضا و تائید شده) اقدام نماید.
  • دانشجو به منظور تائید و ارسال نهایی پاسخ شرکت محل کارآموزی خود، می بایست با کلیک روی نشانه پردازش از پنجره ارسال و تائید مدارک پرونده دانشجو، نامه موافقت تایید شده و ممهور محل کارآموزی را ارسال (بارگذاری) نماید.

  • پس از بارگذاری تصویر تائیدیه صنعت، وضعیت آن را از "تائید نشده" به "تائید شده" تغییر دهید. در صورتی که مدرک به درستی بارگذاری شود، وضعیت مدارک درخواست شده از حالت ارسال نشده، به حالت تائید شده تبدیل می گردد.
  • پس از بارگذاری فایل ها و بازگشت به فرم درخواست، با انتخاب آیکون "تائید و ارسال"، درخواست به به دفتر ارتباط با صنعت ارسال می گردد.

بسیار مهم: درخواست ها تنها پس از "تائید و ارسال" توسط دانشجو، بررسی خواهد شد لذا لازم است دانشجو با بازگشت به پیشخوان خدمت،
درخواست خود را "تائید و ارسال" نماید

مراحل مربوط به به استاد درس:

  • با مراجعه استاد درس به پیشخوان خدمت و مشاهده درخواست دانشجو، ضمن موافقت با درخواست دانشجو به اطلاعات تماس دانشجو و محل کارآموزی وی دسترسی خواهد داشت. با تائید استاد درس، فرایند جهت شروع دوره کارآموزی به دانشجو ارسال می شود.
  • نکته: با توجه به این که پس از تعیین استاد درس در مرحله کارشناس آموزش دیگر امکان تغییر محل کارآموزی وجود ندارد. پیشنهاد می گردد گردش کار این گروه خاص حداکثر تا تاریخ ثبت نام اصلی کارآموزی در مرحله کارشناس گروه آموزشی نگه داشته شود .
  • پس از تایید مرحله قبل توسط استاد درس، دانشجو می تواند معرفی نامه نهایی و فرم ارزشیابی دوره کارآموزی خود را پرینت گرفته و به محل کارآموزی تحویل و دوره کارآموزی را آغاز نماید.

 

وظایف دانشجو در این مرحله به ترتیب زیر است:

  1. پرینت معرفی نامه نهایی جهت ارائه به صنعت
  2. پرینت فرم ارزشیابی دوره کارآموزی

پس از اتمام کارآموزی

پس از اتمام کارآموزی دانشجو باید نسبت به انجام امور زیر اقدام کند:

  1. بارگذاری نامه اتمام کارآموزی
  2. بارگذاری تائیدیه فرم ارزشیابی پایان دوره کارآموزی
  3. ارسال گزارش کارآموزی با فرمت مورد نظر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه، از طریق ایمیل به استاد درس

 پس از اتمام کارآموزی، و بارگذاری مستندات، با کلیک بر روی دکمه تائید، فرایند جهت ادامه کار به دفتر ارتباط با صنعت ارسال می شود

نکته: پس از بارگذاری مدارک، وضعیت آن ها را از "تائید نشده" به "تائید شده" تغییر دهید. در صورتی که مدرک به درستی بارگذاری شود، وضعیت مدارک درخواست شده از حالت ارسال نشده، به حالت تائید شده تبدیل می گردد.

 

مرحله ثبت نمره صنعت توسط کارشناس ارتباط با صنعت

  • در این بخش از فرآیند، موارد زیر توسط کارشناس ارتباط با صنعت بررسی می گردد:
  1. بررسی تأییدیه صنعت
  2. بررسی اصالت مستندات اتمام کارآموزی
  3. ثبت مشخصات مسئول کارآموزی بر اساس نامه صنعت و ثبت نمره صنعت در درخواست دانشجو

پس از ثبت نمره صنعت، کارشناس ارتباط با صنعت درخواست کارآموزی را تائید نموده و به استاد درس جهت بررسی مستندات و ثبت نمره ارجاع می نماید.
 

مرحله ثبت نمره درس توسط استاد آن

  • در مرحله بعد، اساتید محترم می توانند در پیشخوان خدمت با انتخاب گزینه درخواست کارآموزی نسبت به بررسی فرم های ارزشیابی آپلود شده، اقدام نموده و پس از دریافت گزارش کار (از طریق ایمیل یا راههای ارتباطی دیگر)، نمره نهایی دانشجویان را در پردازش ثبت و تایید نمره وارد نمایند و سپس با ذکر توضیحات و یا بدون آن، مرحله را تایید و به کارشناس گروه آموزشی ارسال نمایند.
  • کارشناسان محترم در این مرحله می توانند با استفاده از گزارش ۳۰۱ و با بررسی اطلاعات جامع دانشجو، وجود نمره تایید شده را برای درس کارآموزی دانشجوی مربوطه مشاهده و مرحله را تایید نمایند.

توجه: تایید این مرحله به معنای پایان گردش کار کارآموزی می باشد و قابل بازگشت نیست.
 


تعاریف و قوانین اخذ درس کارآموزی

نحوه تعیین محل کارآموزی/ کارورزی :

  • محل کارآموزی/ کارورزی لازم است با رعایت ضوابط و خصوصیاتی که از قبل توسط گروه آموزشی تعیین شده انتخاب شود. هر یک از گروههای آموزشی و شورای دانشکده شایسته است شرایط لازم و ویژگیهای تخصصی مورد نظر برای محل کارآموزی دانشجویان خود را تعیین و جهت اطلاع دانشجو در وبگاه دانشکده درج نمایند. بانک فوق الذکر باید سالانه اصلاح و برای به روز رسانی به دفتر مدیریت خدمات آموزشی و کارشناسان سامانه گلستان در اداره آمار مدیریت برنامه ریزی و توسعه آموزشی ارسال نمایند. مدیران گروه های آموزشی موظف هستند با همکاری نماینده کارآموزی/ کارورزی دانشکده بر رتبه بندی و امتیازات مراکز مرتبط با رشته تحصیلی دانشجویان نظارت نمایند.

محلهای مورد نظر جهت انجام دوره کارآموزی/ کارورزی باید شرایط ذیل را داشته باشند :

  • نوع فعالیت آنها با رشته تحصیلی دانشجو و موضوع کارآموزی مطابقت داشته باشد .
  • محل مورد نظر می بایست از جنبه عمومی و همچنین آموزشی محل مناسبی بـرای کار دانشـجو بـوده و مـورد تایید دانشکده باشد.
  • انجام کارآموزی/ کارورزی در دانشگاه محل تحصیل ( آزمایشگاهها، کارگاهها و سایر قسمتهای اداری) امکانپذیر نمیباشد.

مکانهای مناسب برای اعزام کارآموز/ کارورز با بررسیهای لازم و هماهنگی با صنایع و سازمانهای مختلف به یکی از روشهای زیر پیشنهاد می شود و پس از موافقت نماینده کارآموزی/ کارورزی دانشکده به فهرست محل های مورد تائید اضافه میگردد:

  1. پیشنهادگروههای آموزشی / استادان دانشکده
  2. پیشنهاد دانشجو و تائید گروه آموزشی
  3. ثبت نام در سامانه ملی کارآموزی
  4. معرفی توسط اداره توسعه اشتغال و مهارت آموزی

تبصره : جهاد دانشگاهی، مرکز کارآفرینی دانشگاه، شرکتها، مؤسسات و سازمان های دولتی و خصوصی، شرکتهای دانشبنیان، دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه و فارغ التحصیلان دانشگاه نیز میتوانند از طریق عقد تفاهم نامه تائید شده از طرف دانشگاه اقدام به معرفی محل برای گذراندن دوره کارآموزی/ کارورزی نمایند.


ضوابط و مقررات آموزشی کارآموزی/ کارورزی
دانشجویان کارآموز/ کارورز محترم لازم است که موارد زیر را مورد توجه قراردهند:

  1. تعداد واحد درس کارآموزی /کارورزی بر حسب برنامه درسی مصوب وزارت عتف در رشته تحصیلی مرتبط تعیین میشود.
  2. حد نصاب واحدهای گذرانده شده برای اخذ واحد کارآموزی /کارورزی مطابق سرفصل مصوب هر رشته بر اساس برنامه ترمبندی گروههای آموزشی می باشد و چنانچه در سرفصل ذکر نشده باشد (به شرط قبولی در درسهای پیش نیاز) حداقل 90واحد درسی میباشد. در رشته هایی که دارای دو دوره کارآموزی کارورزی هستند دانشجو می تواند پس از گذراندن حداقل 70واحد برای اخذ درس کارآموزی 1و حداقل 90واحد برای اخذ درس کارآموزی 2اقدام نمایند. دانشجویانی که 75واحد درسی را گذرانده باشند میتوانند واحد کارآموزی/ کارورزی را در تابستان اخذ کنند.
  3. مدت کارآموزی/ کارورزی مطابق آییننامه وزارت علوم تحقیقات و فناوری و سرفصل مصوب هر رشته تعیین می شود، معمولا هر واحد کارآموزی معادل 120ساعت و هر واحد کارورزی معادل 64ساعت تعیین شده است.
  4. کارآموزان /کارورزان باید طبق برنامه ریزی دقیق و با هماهنگی استاد راهنمای ورودی و نماینده کارآموزی/ کارورزی دانشکده برنامه درسی و کاری خود را تنظیم نمایند.
  5. جهت اتمام دوره کارآموزی/ کارورزی طبق زمانبندی تقویم آموزشی، دانشجویان میتوانند همراه با این درس حداکثر 14واحد درسی دیگر را اخذ نمایند. در صورتیکه میانگین معدل نیمسال قبل دانشجو در گروه های علوم پایه بیشتر از 16و در گروه های علوم انسانی بیشتر از 17باشد به غیر از واحد کارآموزی /کارورزی می تواند 16واحد اخذ نماید. تبصره: دانشجویانی که در ترم آخر و در مرحله دانش آموختگی هستند طبق آئین نامه یکپارچه آموزشی می توانند در مجموع 24واحد (سایر واحدهای درسی+ واحد کارآموزی /کارورزی) اخذ نمایند.
  6. در ترم تابستان همراه با واحد کارآموزی /کارورزی حداکثر تعداد واحد های اخذ شده نباید بیشتر از 6 واحد باشد.
  7. تصمیم گیری در خصوص اخذ درس کارآموزی /کارورزی دانشجویان دو رشته ای در رشته دوم بر عهده گروه آموزشی مربوطه است.
  8. دانشجو موظف است حداکثر یک هفته پس از صدور معرفینامه به محل کارآموزی/ کارورزی مراجعه و فعالیت خود را شروع کند. مسئولیت عدم مراجعه به موقع و پذیرفته نشدن در محل مورد نظر به عهده دانشجو می باشد.
  9. دانشجویان کارآموز /کارورز در تابستان موظف هستند از تعطیلات تابستانی یا فصلی و رسمی محل کارآموزی /کارورزی خود مطلع باشند و ساعت حضور و غیاب خودرا براساس آن تنظیم نمایند و در صورتی که احتمال دهند تعطیلات فوق ممکن است اختلالی در روند انجام دوره کارآموزی /کارورزی ایجاد کند، با ارائه نامهای از محل کار، اقدام به حذف یا تغییر محل کارآموزی/ کارورزی نمایند.
  10. دانشجو باید در صورت تعطیلی محل کارآموزی /کارورزی یا بروز مشکل جدی در تداوم دوره ، مراتب را در اسرع وقت به اطلاع استاد درس و نماینده کارآموزی /کارورزی دانشکده یا دفتر آموزش دانشکده برساند.
  11. انجام کارآموزی /کارورزی در محیط های صرفاً آموزشی/ پژوهشی مانند آزمایشگاههای پژوهشی استادان امکان پذیرنمیباشد.
  12. محل فیزیکی کارآموزی /کارورزی باید خارج از محیطهای دانشگاهی باشد. 
  13. آخرین مهلت ثبت نهایی نمره کارآموزی/ کارورزی دانشجویان در صورت اخذ درس در نیمسال اول هر سال تحصیلی ، آخرین روز اسفند ماه و در صورت اخذ درس در نیمسال دوم، آخرین روز شهریور ماه می باشد. همچنین برای دانشجویانی که درس را در ترم تابستان گذرانده اند تا 31شهریور خواهد بود. نمره درس کارآموزی/ کارورزی در معدل نیمسال و معدل کل دانشجویان محاسبه میشود
     

 

برنامه ریزی و ارسال گزارش کارآموزی/ کارورزی:

  1. - از زمان شروع کارآموزی/ کارورزی دانشجو موظف است به طور مستمر با استاد کارآموزی/ کارورزی خود در ارتباط باشد و فعالیت های خود را به تایید ایشان برساند، در غیر این صورت کارآموزی/ کارورزی وی مورد قبول نخواهد بود.
  2. - مجموع ساعات کارآموزی/ کارورزی مطابق سرفصل درسی هر رشته تحصیلی مشخص میگردد.
  3. - با توجه به برنامه کارآموزی/ کارورزی، در پایان هر مرحله دانشجو بایستی فرم گزارش کارآموزی/ کارورزی را به امضا سرپرست کارآموزی/ کارورزی خود برساند و همراه با فرم های تایید شده کارآموزی/ کارورزی و گواهی پایان دوره کارآموزی/ کارورزی خود را به استاد کارآموزی مربوطه ارائه دهد و مشکلات و میزان پیشرفت کار خود را نیز به استاد کارآموزی/ کارورزی منعکس نماید.
  4. - دانشجو میبایست گزارش کارآموزی/ کارورزی کلی تایپ شده را با رعایت اصول گزارش نویسی (مشابه با الگوی آماده شده در پیوست) به همراه عکس و فیلم تهیه شده به استاد کارآموزی/ کارورزی ارائه نماید.در صورت درخواست مدیر واحد کارآموزی/ کارورزی دانشجو موظف است یک نسخه از گزارش خود را در اختیار آن واحد قراردهد.
  5. - نمره استاد کارآموزی/ کارورزی ده از بیست است و ده نمره دیگر توسط سرپرست کارآموزی/ کارورزی در فرم پایان دوره تعیین و درج می شود.
  6. - به منظور حسن انجام کار و ارتقای کیفی دوره کارآموزی/ کارورزی و نیز جمع بندی آن برای ادامه همکاری دانشجو با صنعت و محل کارآموزی/ کارورزی و نیز جذب دانشجو در بازار کار، توصیه میگردد جلسه ای به منظور ارائه شفاهی دستاوردهای دانشجو از طی دوره کارآموزی/ کارورزی با حضور استاد و سرپرست کارآموزی/ کارورزی تشکیل گردد و در پایان هر نیمسال یک گزارش کلی از دستاوردهای حاصل توسط نماینده کارورزی تهیه و به مدیریت خدمات آموزشی ارسال شود

مراحل اجرای کارآموزی/ کارورزی
ازآنجاییکه هدف واحد کارآموزی/ کارورزی آشنایی با محیط کار و تجربه عملی رشته تحصیلی کارآموز/ کارورز، شیوه ارتباط آن با سایر رشتهها، آشنایی با مشکلات و مسائل علمی رشته کارآموز/ کارورز، کسب تجربه کاری، آزمودن آموختهها درعمل و به کارگیری فناوریها است، میتوان برنامه کارآموزی/ کارورزی
را درسه مرحله به اجرا گذاشت:
 

مرحله اول: آشنایی کلی با مکان کارآموزی/ کارورزی

  1. تاریخچه سازمان/ شرکت / واحد صنعتی
  2. نمودار سازمانی و تشکیلاتی
  3. نوع محصولات تولیدی یا خدماتی
  4. شرح مختصری از فرآیند تولید یا خدمات

حداکثر یک ششم زمان کارآموزی/ کارورزی باید به بررسی موارد فوق اختصاص یابد.
 

مرحله دوم: ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته علمی کارآموز /کارورز

  1. بررسی فناوریهایی که در محل کارآموزی به کارمی رود و با رشته ی کارآموز ارتباط دارند
  2. بررسی شرح وظایف تعیین شده برای کارآموز در محل کارآموزی
  3. امور جاری دردست اقدام
  4. برنامه های آینده
  5. سایر مواردی که توسط استاد کارآموزی/ کارورزی مشخص می گردند.

حداکثر یک ششم زمان کارآموزی/ کارورزی باید به بررسی موارد فوق اختصاص یابد.
 

مرحله سوم: بررسی و تحلیل فنی، آزمون، و ارائه نتایج
آزمون آموخته ها و پیاده سازی دانش تخصصی کارآموز/ کارورز در زمینه عنوان و موضوع کارآموزی/ کارورزی در محل کار باتصویب سرپرست و استاد کارآموزی/ کارورزی. حدود چهار ششم از زمان کارآموزی/ کارورزی باید به بررسی و تحلیل موضوع کارآموزی/ کارورزی اختصاص یابد.


ضوابط مربوط به استاد کارآموزی/ کارورزی
مدیران گروههای آموزشی/معاونین آموزشی دانشکده ها موظف هسند هر ساله بر نحوه تخصیص واحد کارآموزی/ کارورزی به اساتید دارای تخصص در این زمینه و مرتبط بودن فعالیت آنها با رشته دانشجویان نظارت نموده و آنان را به دانشجویان معرفی نمایند.

  • در پایان دوره کارآموزی/ کارورزی، استاد کارآموزی/ کارورزی نمرهی نهایی دانشجو را بر اساس نتایج بازدیدها، بررسیها، مطالعه گزارشهای دانشجو، ارائه شفاهی گزارش دوره کارآموزی /کارورزی، نحوه انجام کار و فعالیت کارآموز، اعلام خواهد کرد.
  • استاد کارآموزی باید از محل کارآموزی دانشجو حداقل یکبار در طول دوره بازدید نموده و گزارش آن را به مدیر گروه/ معاون دانشکده ارائه نماید. در مواردی که امکان بازدید حضوری وجود ندارد، برای مثال در صورتی که فاصله تا محل کارآموزی بیش از 200کیلومتر باشد استاد کارآموزی می تواند از طریق تلفن، ایمیل و یا سایر روشهای ارتباطی از کیفیت و نحوه اجرای دوره اطمینان حاصل نماید.

استادان کارآموزی میتوانند برای مراجعه به محل کارآموزی، از طریق تکمیل فرم ماموریت و پس از تایید  گروه و ارسال آن به ریاست دانشکده اقدام نمایند.


مقررات نحوه انجام کارآموزی/ کارورزی

  1. کارآموز/ کارورز ملزم به رعایت دقیق کلیه قوانین، مقررات و ضوابط محیط کار و همچنین استفاده از وسایل ایمنی و بهداشتی واحد کارگاهی، آزمایشگاهی یا صنعتی مربوطه می باشد.
  2. ممکن است شرایط محیط کارآموزی/ کارورزی به گونهای باشد که برای دانشجو مشکلاتی ایجاد نماید. لذا اکیداً توصیه میگردد دانشجویان در محیط کار موارد ایمنی را رعایت نمایند و از مواجهه با شرایطی که نسبت به آن اطلاع و یا علم کافی ندارند خودداری نمایند. لازم به ذکر است دانشجویان با برخورداری از بیمه دانشجویی در صورت بروز حادثه باید به سرعت دانشکده و معاونت دانشجویی را برای اقدام متناسب در جریان قرار دهند.
  3. تغییر محل و یا موضوع کارآموزی/ کارورزی بدون هماهنگی با استاد و اخذ نامه از نماینده کارآموزی/کارورزی دانشکده مجاز نمی باشد و درصورت وقوع، کارآموزی/ کارورزی دانشجو کان لم یکن تلقی میگردد.
  4. کارآموز/ کارورز در چارچوب برنامه تنظیمی و طبق قوانین واحد مربوطه موظف به حضور منظم در محل کار می باشد و در صورت تخلف یا تعلل کارآموز/ کارورز لازم است استاد یا سرپرست کارآموزی /کارورزی این مسئله را بصورت اخطار کتبی به اطلاع آموزش دانشکده برساند.
  5. کارآموز/ کارورز لازم است در طول دوره کارآموزی/ کارورزی فرمهای مربوطه را تکمیل و تحویل استاد درس دهد.
  6. بعد از ثبت نام، فرم شماره 1تحویل نماینده کارآموزی/ کارورزی شده و با دریافت فرم معرفی نامه (فرم شماره ،)2دانشجو باید حداکثر تا یک هفته به محل کارآموزی/ کارورزی مراجعه کرده و محل فعالیت و سرپرست کارآموزی/کارورزی خود را مشخص نماید و سپس زمان شروع کارآموزی/کارورزی خود را به تصویب گروه آموزشی محل کارآموزی/ کارورزی برساند.
  7. دانشجویانی که در تابستان اقدام به اخذ این درس می نمایند در صورت موافقت گروه، حداکثر یک هفته بعد از شروع ترم بایستی کارآموزی/ کارورزی خود را آغاز نماید.
  8. بعد از تعیین محل، از زمان شروع کارآموزی/ کارورزی، دانشجو موظف است به طور مستمر با استاد کارآموزی/ کارورزی خود در ارتباط باشد و گزارش خلاصه فعالیت های خود را بصورت هفتگی یا ماهانه (فرم شماره )3تحویل دهد.
  9. حفظ اطلاعات محرمانه در زمینه تولید و فناوری و سایر امور محل کارآموزی/ کارورزی الزامی بوده و کارآموز/ کارورز نباید اطلاعات مربوط به آنها را دراختیار شخص، شرکت، و یا واحد دیگری قراردهند، مگر بنا بر اجازه کتبی مدیرعامل و یا بالاترین مقام اجرایی محل مربوطه باشد.
  10. در صورت بروز مشکل و یا ایجاد شرایط پیش بینی نشده دانشجو موظف است مراتب را در کوتاه ترین زمان ممکن به استاد کارآموزی/ کارورزی انعکاس دهد.
  11. کارآموز/ کارورز موظف است مسائل و مشکلات خود را در محیط کار منحصراً از طریق استاد و سرپرست کارآموزی/ کارورزی حل و فصل نماید.
  12. دانشجو موظف است فرم ارزیابی (فرم شماره )4را به همراه گواهی پایان دوره کارآموزی (فرم شماره )5 که به تائید سرپرست کارآموزی/ کارورزی در محیط کار رسیده است، در اختیار استاد کارآموزی/ کارورزی قرار داده و سپس آنها را ضمیمه گزارش کارآموزی/ کارورزی نماید.
  13. بعد از پایان دوره کارآموزی/ کارورزی، دانشجو بایستی گزارشی دقیق مطابق شیوه نامه پیوست به استاد کارآموزی/ کارورزی ارائه دهد.
  14. ارزیابی دانشجو از واحد کارآموزی (فرم شماره )6و شرح نظرات و پیشنهادات دانشجو ( فرم شماره ) 7پس از تکمیل در ضمیمه گزارش کارآموزی/ کارورزی ارائه شود
     

 

 


منابع:

  1. دانشگاه سیستان و بلوچستان
  2. دانشگاه الزهرا
     

کلید واژه ها: درخواست غیر حضوری درخواست الکترونیکی راهنمای سیستم گلستان دانشجویان کارآموزی کارورزی دانشجویان کارشناسی


نظر شما :